Praktijkervaring en onderwijs

Het theoretisch kader vanuit de opleiding betreft de vakken pathologie, fysiologie, voedingsleer, diëtetiek en diëtetische vaardigheden komt overeen met de kennis die nodig is binnen de praktijk. De basis van communicatieve vaardigheden wordt duidelijk vanuit de opleiding aangeleerd. Binnen de praktijk is eigenlijk de enige mogelijkheid om dit verder te ontwikkelen omdat je dan met ‘’echte’’ patiënten te maken hebt.

Wat ik heb gemerkt dat ik de handelingen die ik heb geleerd bij antropometrie niet direct koppel tijdens mijn consulten. Dit was met name in het begin, vanuit de opleiding wordt dit ook niet samen met het vak diëtetische vaardigheden getoetst. Ik denk dat het beter zal zijn om een casus te combineren met een van de vaardigheden om het meer standaard te hanteren. Het gewichtsverloop en dieetgeschiedenis van de patiënt sluit hier namelijk ook op aan. Daarnaast komt het onderwerp productkennis maar gering voor binnen de opleiding. Ik ben hier zelf wel tegenaan gelopen tijdens mijn stage. Vaak kwam de patiënt dan met een vraag over een product of deze gebruikt kon worden, het hoog in kcal was of een gezond product was. Mijn begeleiders wisten dan wel het antwoord of ik moest het zoeken op de site van ah.nl en een oordeel geven.

 

 

Maak een gratis website Webnode